Kijkpunt 1 Markthal
De hal is veel, maar gek genoeg geen hal met een markt waar de nadruk ligt op gewone marktproducten als aardappelen, groenten en fruit. Er zijn vooral kraampjes met luxe voedselproducten. Ook is er veel horeca.
Het ontwerp van het 39 meter hoge gebouw, al snel een architectuuricoon, is van MVRDV (2014). Spectaculair aan de Markthal zijn het binnenwerk en het plafond: het kunstwerk ‘De Hoorn des Overvloeds’ van Arno Coenen. Het werk toont uitvergrotingen van onder meer vis, fruit en groenten.
Als je weer terug bent bij de uitgang, loop je naar de trambaan, dit is de Blaak. Steek die over. Ga even naar rechts en neem na nummer 16 linksaf de Zwartehondstraat. Bij de brug doemt voor je een hoog flatgebouw op.
Kijkpunt 2 The Red Apple
Dit is een appartementencomplex met een hoogte van 127 meter, in 2009 gebouwd door architectenbureau KCAP (Kees Christiaanse). De naam verwijst naar The Big Apple, de bijnaam van wolkenkrabberstad New York. Vroeger was hier de appelmarkt.
Neem nog voor de brug rechtsaf Wijnhaven. Dan gaan we bij de volgende brug linksaf, naar Glashaven. Loop helemaal rechtdoor naar de Boompjes. Steek deze brede boulevard over en ga naar rechts.
Kijkpunt 3 De Kop van Zuid
Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op de torens van De Kop Van Zuid. Links van de Erasmusbrug zie je de 165 meter hoge Maastoren uit 2010 (ontwerp: Odile Decq Benoit Cornette in samenwerking met Dam & Partners Architecten). Rechts daarvan zie je de schuinstaande ‘Toren op Zuid’ uit 2000 (97m, Renzo Piano) en direct daarnaast het kolossale gebouwencomplex ‘De Rotterdam’ uit 2013 (149 m, Rem Koolhaas). De toren met de M erop is Montevideo uit 2005 (152 m, Francine Houben) en helemaal rechts staat het World Port Center uit 2001 (124m, Norman Foster).
Loop wat verder. Even voor de brug kom je bij een 46 meter hoog oorlogsmonument.
Kijkpunt 4 De Boeg
Het is in 1957 geplaatst om de 3500 omgekomen zeelieden van de Nederlandse koopvaardij te gedenken.
Loop door naar de Nieuwe Leuvebrug. Rechts daarvan zie je een bijzonder vormgegeven hotel.
Kijkpunt 5 Inntel hotels
Het hotel en de grootbeeldbioscoop die hier vroeger was, dateren van 1989. Een deel werd later gesloopt om meer hotelruimte te krijgen. De operatie werd in 2014 afgerond. Het ontwerp is van MAS architectuur, Tuns & Horsting zijn de ontwerpers van het oorspronkelijke complex.
Bij het hotel linksaf naar de brug.
Kijkpunt 6 Erasmusbrug
De brug die dateert van 1996, is ontworpen door architect Ben van Berkel van UNStudio. De brug staat ook wel bekend onder zijn bijnaam ‘De Zwaan’.
Steek de brug over naar de Kop van Zuid. Kijk bij de flauwe bocht naar links ook even naar achteren. Dan zie je de twee flats De Hoge Heren van Wiel Arets (2000). Voor je zie je De Rotterdam en rechts daarvan de woontoren New Orleans, opgeleverd in 2010, van de Portugese architect Alvaro Siza.
Na het einde van de brug gaan we rechtsaf de Wilhelminakade op. We zijn nu op de Wilhelminapier. Eerst lopen we langs de ‘Toren op Zuid’, daarna kom je bij het gigantische gebouw van De Rotterdam.
Kijkpunt 7 De Rotterdam
Dit megacomplex dateert uit 2013 en telt 44 verdiepingen. Gemeentelijke diensten, woonappartementen en het designhotel Nhow zijn erin ondergebracht. Architect Rem Koolhaas van architectenbureau OMA noemt het zelf de verticale stad. Nhow (op nummer 137) is op de zevende verdieping (neem de lift) een bar met terras met mooi uitzicht op de Maas.
Schuin links aan de overkant van Nhow is een voormalig veemgebouw.
Kijkpunt 8 Pakhuismeesteren
In het pakhuis van het voormalige bedrijf Pakhuismeesteren zijn in 2018 een hotel en de Foodhallen gekomen. Het hotel heeft 230 kamers.
AWG architecten uit Antwerpen (opgericht door bOb Van Reeth) deed de herontwikkeling van het complex. Boven het oorspronkelijke gebouw zijn een dakterras en houten huisjes van het hotel gekomen.
Rechts voorbij De Rotterdam zien we de Cruise Terminal Rotterdam met Café Rotterdam.
Kijkpunt 9 Voormalig HAL-gebouwen
Deze terminal hoorde bij de Holland-Amerika Lijn. Hij dateert van 1949 en is gebouwd naar een ontwerp van de veel in Rotterdam gebouwd hebbende architecten Brinkman, Van den Broek en Bakema.
Aan de overkant links is het culturele pakhuis Las Palmas. Hierin zit onder andere het Nederlands Fotomuseum. Van 1954 tot 1974 was het gebouw het werkplaatsengebouw van de HAL.
Sla na het Fotomuseum bij de Westerdam linksaf. Loop naar het water, de Antione Platekade.
Rotterdam: Wandeling van Station Blaak naar Katendrecht – www.goudriaan-stadsverkenningen.nl – 3
Links is het aangename café/terras van filmhuis LantarenVenster, onderdeel van gebouw New Orleans. Maar onze tocht gaat naar rechts, langs de woontoren Montevideo.
Op het Landverhuizersplein zien we rechts Hotel New York, voormalig directiekantoor van de HAL.
Neem links de Rijnhavenbrug (bijnaam: de Hoerenloper). De brug leidt ons naar een vroeger berucht schiereiland.
Kijkpunt 10 Katendrecht
Hier heeft een grondige make-over plaatsgevonden: van buurt met prostitutie en een grote Chinese gemeenschap naar een geyuppicifeerde wijk met bijbehorende trendy horeca en aansprekende stadsvernieuwing.
De bijnaam van Katendrecht is de Kaap, de plek waar de meisjes van plezier de zeelieden Goede Hoop gaven. Tot 1895 was Katendrecht een landelijk dorp als onderdeel van Charlois. Daarna werd het onderdeel van de gemeente Rotterdam vanwege de uitbreiding van de havens. Daarom werd direct in 1895 een begin gemaakt met het graven van de Rijnhaven (ten noorden van Katendrecht) en Maashaven (ten zuiden). Hiervoor werd het grootste deel van de huizen van Katendrecht afgebroken. De buurt werd een schiereiland tussen de net gegraven havens, wiens bewoners bijna helemaal afhankelijk waren van de scheepvaart. Er werden goedkope arbeiderswoningen voor de havenarbeiders gebouwd, maar er kwamen ook veel bordelen (na het bordeelverbod van 1911 dat niet gold voor Katendrecht), zeemanskroegen en opium- en goktenten. Chinatown, vanaf 1900 ontstaan door de werving van goedkope Chinese arbeidskrachten, is bijna volledig verdwenen en verschoven naar de binnenstad.
Door de stadsvernieuwing in de jaren zeventig en de daarmee gewijzigde eigendomsverhoudingen en onder grote druk van de goed georganiseerde bewoners verdween de prostitutie. Eind jaren tachtig is de over de hele wereld bekende zeemanswijk naar de geschiedenisboeken verwezen.
Vanaf het begin van de 21e eeuw is door de gemeente Rotterdam en de deelgemeenten op Zuid ingezet op het wegwerken van de grote maatschappelijke
achterstand van Zuid. Voor Katendrecht betekende dit woningrenovatie en het opknappen en daarna verkopen van huurwoningen en veel nieuwbouw. Daarom is de bevolkingssamenstelling drastisch gewijzigd. Katendrecht is een gemengde wijk geworden met een toestroom van jonge, hoger opgeleiden.
Links en rechts van de brug zijn de twee Fenixloodsen. Het zijn restanten van de vroegere San Francisco-loods van de HAL. De rechter Fenixloods biedt onderdak aan de Fenix Food Factory, een aanrader om even naar binnen te lopen en eventueel wat te gebruiken. Het terras is schitterend. Na de loodsen kom je op het Deliplein, een culinair lustoord en zeer trendy.
Als je even hebt rondgekeken, gaat de route verder. Bezien vanaf de brug is het rechtsaf bij de Fenix Food Factory. Na Cargill bij het bordje Linker Veerdam rechtdoor en dan het water volgen. Je bent op het 1e Katendrechtse hoofd.
Vandaar heb je mooi uitzicht op de Parkkade aan de overkant met de Euromast erachter. Het gebouw met het groene koepelvormige dak is het ventilatiegebouw van
Rotterdam: Wandeling van Station Blaak naar Katendrecht – www.goudriaan-stadsverkenningen.nl – 4
de Maastunnel.
We passeren het kunstwerk De Roeiers uit 2000, van Yair Aschkenasy. Daarna het beeld Ketelbinkie (1994) van Huib Noorlander.
Uiteindelijk komen we bij een vroeger cruiseschip.
Kijkpunt 11 De S.S. Rotterdam
Het schip is van 1959. Na een verleden op de trans-Atlantische scheepvaart en als cruiseschip ligt het sinds 2008 aan de kade bij Katendrecht als ‘drijvend hotel en multifunctioneel centrum’. In 2005 werd Woningcorporatie Woonbron samen met |
onderwijsinstellingen de nieuwe eigenaar van het toen nog in Polen om te bouwen schip. Voor Woonbron is het een financieel fiasco geworden omdat de investeringsruimte ver werd overschreden. Uiteindelijk is de S.S. Rotterdam in 2012 met een fors verlies verkocht aan de hotelketen WestCord Hotels dat onder meer Hotel New York in bezit heeft. Met zijn restaurant, bar en terras is de S.S. Rotterdam gratis te bezoeken. Om Katendrecht te verlaten kun je buslijn 77 nemen. Die gaat vrij frequent naar het metrostation Rijnhaven. Of loop even heen-en-weer naar de Walhallalaan. Die bereik je vanaf de bushalte door schuin naar links te lopen. Je komt dan langs een paar interessante stukjes nieuwbouw. Een derde mogelijkheid is om via de Walhallalaan lopend naar het metrostation te gaan. |